У Законах України «Про оплату праці» та «Про охорону праці» є пряме визначення обов’язковості закріплення певних положень у колективному договорі. Як це узгоджується з принципом добровільності укладення колективного договору?
В. І. Поліщук. м. Андрушівка.
Відповідь. Міжнародними нормами, зокрема Конвенцією МОП № 98 (ст.4), Рекомендацією МОП № 91 (р.11.п.2.1), Європейською соціальною хартією (переглянутою, ст.6) передбачено укладення угод на добровільних засадах, а під Колективним договором «розуміють усяку письмову угоду щодо умов праці та найму, яка укладається, з одного боку, між роботодавцем, групою роботодавців або однією чи кількома організаціями роботодавців та, з другого боку, однією чи кількома представницькими організаціями працівників, належним чином обраними і уповноваженими згідно із законодавством країни».
Положення Закону України «Про колективні договори і угоди», яке визначає правові засади розроблення, укладення та виконання колективних договорів і угод, не порушує названих міжнародних норм.
Під час вирішення питання щодо доцільності укладання колективного договору слід ураховувати, що лише достатньо повний і змістовний колективний договір може забезпечити стійкі відносини між працівниками і роботодавцями, чітко визначаючи права та обов’язки сторін, стати надійним правовим підґрунтям для створення належних умов праці, в тому числі й охорони та оплати праці. У колективному договорі можна врахувати особливості діяльності певного підприємства, використати його можливості і ресурси в інтересах працівників для розвитку виробництва.
Потребу укладення колективного договору обумовлено також тим, що до нього має бути включено нормативні положення, якщо в актах законодавства є пряме визначення обов’язковості закріплення цих положень у колективному договорі. Так, приміром, подібні вимоги є в законах України «Про охорону праці», «Про оплату праці», «Про відпустки», інших актах законодавства.
Відповідальність юридичної особи, власника або уповноваженого ним органу за неукладення колективного договору (наприклад, коли не було ініціативи з боку жодної із зазначених вище сторін), то вона чинним законодавством не передбачена.
Але на осіб, які представляють власника або уповноважений ним орган чи профспілки або інші уповноважені трудовим колективом органи і ухиляються від участі в переговорах щодо укладення (зміни, доповнення) колдоговору, або навмисно порушили строк (не розпочали переговори протягом 7 днів після отримання письмового повідомлення від іншої сторони про початок переговорів), або не забезпечили роботу відповідної комісії у визначені сторонами строки, накладається штраф до 10 неоподаткованих мінімумів доходів громадян і вони несуть також дисциплінарну відповідальність аж до звільнення з посади. Це передбачено ст. 17 Закону України «Про колективні договори і угоди», а ст. 18 цього ж закону передбачено, що зазначені вище особи, з вини яких порушено чи не виконано зобов’язання щодо колдоговору, притягуються судом до адмінвідповідальності у вигляді штрафу у розмірі до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян згідно з порядком, визначеним Кодексом України про адмінпорушення. Вони також несуть дисциплінарну відповідальність аж до звільнення з посади.
Згідно з пунктом 9 ст. 38 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» виборний орган первинної профспілкової організації на підприємстві, в установі або організації приймає рішення про вимогу до роботодавця розірвати трудовий договір (контракт) з керівником підприємства, установи, організації, якщо він порушує цей закон, законодавство про працю, ухиляється від участі у переговорах щодо укладення (змін, доповнень) колдоговору, не виконує зобов’язань за колективним договором, допускає інші порушення законодавства про колективні договори.
Звільнення в такому разі проводиться за ст. 45 КЗпП України.
Якщо власник (уповноважений ним орган) або сам керівник підприємства не згоден з такою вимогою виборного профоргану, він оскаржує дане рішення до суду у 2-тижневий строк з дня отримання рішення. Подання скарги призупиняє процес звільнення до винесення рішення судом.
Якщо рішення профоргану не виконано і не оскаржено, то виборний орган первинної профорганізації у цей же строк може оскаржити до суду дії (бездіяльність) посадових осіб органів, до компетенції яких належить застосування ст.45 КЗпП України.
Слід зважити на те, що працівник є головним потенціалом підприємства, його сутністю й основним багатством. Від того, який психологічний клімат у колективі, наскільки працівники почувають себе соціально захищеними, як буде проходити процес відтворення робочої сили і в подальшому задіяно цей трудовий потенціал, суттєво залежить успіх підприємства в конкурентній боротьбі. Це пов’язано з тим, що кожне конкретне підприємство має свої ресурсні можливості для підвищення рівня оплати праці, матеріального стимулювання якісної і продуктивної праці, встановлення доплат і надбавок працівникам до тарифних ставок, посадових окладів понад рівень, визначений законодавством України, Генеральною і галузевими, регіональною та територіальною угодами. Тому колективний договір є можливістю для реалізації цих вкладень.
Консультації з питань несвоєчасної виплати, погашення заборгованості із заробітної плати, соціально-трудових відносин можете отримати по прямій телефонній «гарячій лінії»:
47-47-19 - Бойм Світлана Миколаївна - заступник начальника управління - начальник відділу соціально-трудових відносин, зайнятості населення та політики оплати праці головного управління праці ОДА;
За телефоном 2-11-34 ви можете спілкуватися зі мною.
Володимир Кондратюк,
начальник відділу з питань праці та організаційно-кадрової роботи управління праці та соціального захисту населення
Новини Андрушівщини
Чи проводиться у 2009 році виплата у подвійному розмірі допомоги по догляду за потерпілою дитиною до досягнення нею трирічного віку?
В. М. Шишацька. м. Андрушівка.
Відповідь: Ще Законом України “Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” внесені зміни до механізму надання деяких видів допомог, передбачених Законом України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”.
Зокрема, вищевказаним законом виключено абзац третій пункту 10 статті 30 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, який передбачав проведення у подвійному розмірі виплати допомоги по догляду за потерпілою дитиною до досягнення нею трирічного віку, оскільки ці виплати регулюються Законом України “Про державну допомогу сім’ям з дітьми”.
Отже, виплата допомоги по догляду за потерпілою дитиною до досягнення нею трирічного віку у подвійному розмірі на 2009 рік не передбачена.
Наталія Хом’як,
головний спеціаліст по компенсаційних виплатах постраждалим від аварії на ЧАЕС управління праці та соціального захисту населення райдержадміністрації
Новини Андрушівщини
Адреса: 13400, м. Андрушівка, вул. Тітова, 2
Електронна адреса: sanstan@an.zt.ukrtel.net
Тел./факс: (04136) 2-17-92
Головний лікар
Хом’як Валентина Андріївна
Телефон робочий: (04136) 2-17-92
Телефон домашній: (04136) 2-23-13
Головний бухгалтер
Поліщук Віра Федорівна
Телефон робочий: (04136) 2-17-92
Зав.санітарно-гігієнічного відділу
Пташник Віктор Михайлович
Телефон робочий: (04136) 2-17-92
Телефон домашній: (04136) 2-32-01
Лікар-бактеріолог
Очередько Людмила Іванівна
Телефон робочий: (04136) 2-15-58
Телефон домашній: (04136) 9-46-52
Лікар-епідеміолог
Меньок Людмила Юхимівна
Телефон робочий: (04136) 2-17-92
Телефон домашній: (04136) 2-25-94
Лікар з гігієни харчування
Шумська Світлана Іванівна
Телефон робочий: (04136) 2-17-92
Телефон домашній: (04136) 2-20-32
Управління охорони здоров'я Житомирської облдержадміністрації
Дитячий оздоровчий табір «Чайка», який, відповідно до чинного законодавства, є спільною власністю територіальної громади, неправомірно вибув із спільної власності. Такий факт встановлено під час проведеної прокуратурою області перевірки в Андрушівському районі.
Як повідомила начальник відділу прокуратури області Роксолана Гребенюк, внаслідок певної реорганізації господарств-засновників дитячого табору, оздоровчий заклад перейшов у власність Андрушівської районної ради, про що у жовтні 2008 року районна рада отримала свідоцтво на право власності.
Про це Житомир.info повідомляє прес-служба прокуратури області.
Однак, під час перевірки встановлено, що попередні засновники – голови сільськогосподарських підприємств продали свої частки на підставі письмових доручень та надали право двом громадянам від імені підприємств підписувати цивільно-правові договори. Таке порушення законодавства спричинило низку інших правопорушень, внаслідок яких на нерухоме майно районної ради – дитячий оздоровчий табір «Чайка» балансовою вартістю понад 2,2 млн. грн. стали претендувати нові власники – три комерційні підприємства.
З метою захисту та відновлення порушеного права власності територіальної громади прокуратурою області 22 січня 2009 року до господарського суду Житомирської області пред’явлено позов про визнання недійсним договору купівлі-продажу частки у статутному фонді колективного підприємства – дитячий оздоровчий заклад «Чайка», незаконно укладений між окремими підприємствами та про визнання недійсними усіх інших рішень, здійснених на незаконних підставах.
Окрім того, 9 лютого 2009р. прокуратурою Андрушівського району порушено кримінальну справу за фактом зловживання службовим становищем та службового підроблення службовими особами сільськогосподарських підприємств за частиною 2 ст. 364, частиною 2 ст. 366 Кримінального кодексу України.
Житомир.info
Адреса: 13400, м. Андрушівка, вул. Тітова, 34
Електронна адреса: acrl@an.zt.ukrtel.net
Факс: (04136) 2-17-91
Управління охорони здоров'я Житомирської облдержадміністрації
з 09.00 до 13.00
Голова райдержадміністрації
Курсон Катерина Іванівна
середа
Перший заступник голови
Борисов Олег Анатолійович
понеділок
Заступник голови
Горкун Володимир Іванович
п'ятниця
Заступник голови
Балюк Олександр Віталійович
вівторок
Керівник апарату
Казмірчук Сергій Андрійович
четвер
розпорядження голови №58 від 04.02.09 року
З метою виконання вимог Указу Президента України від 07.02.08 № 1092008 “Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування”, розпорядження голови облдержадміністрації № 48 від 14.02.08 з даного питання, в районі прийнято розпорядження голови райдержадміністрації № 94 від 25.02.08 року, яким затверджено відповідні заходи щодо виконання вимог документів зазначених державних органів по всебічному і вчасному розгляду звернень громадян відповідно до вимог законодавства, підвищення ефективності цієї роботи.
Увага керівництва райдержадміністрації, відділів та управлінь райдержадміністрації, виконкомів міської, селищної, сільських рад постійно акцентується на необхідності підвищення відповідальності посадових осіб за забезпечення на всіх рівнях державної виконавчої влади і місцевого самоврядування, всебічного, кваліфікованого, неупередженого, об’єктивного і своєчасного розгляду звернень громадян. Це здебільшого дає можливість оперативно вирішувати порушені жителями району питання та задовольняти законні їх вимоги.
На виконання вимог Закону України “Про звернення громадян” в районі виключно важливе значення надається особистому прийому громадян. В райдержадміністрації, районній раді, органах виконавчої влади і місцевого самоврядування району, затверджені та доведені до населення графіки особистого прийому громадян, увійшло в практику проведення виїзних прийомів громадян в селах району. За 2008 рік керівництвом райдержадміністрації проведено 85 виїзних прийоми, прийнято 413 чол. Працює телефон “Гаряча лінія”, його номер оприлюднено в місцевій газеті “Новини Андрушівщини”.
Загальним відділом райдержадміністрації систематично здійснюється аналіз звернень громадян, надається необхідна практична на методична допомога щодо організації роботи із зверненнями громадян безпосередньо в місті, селищі та селах району.
За 2008 рік перевірено та надано практичну і методичну допомогу в роботі зі зверненнями громадян виконкомам Малоп"тигірської, Бровківської, Зарубинецької, Лебединецької, Глинівецької, Великомошківецької, Крилівської, Антопільської, Гальчинської, Городківської, Нехворощанської, Іванківської, Степківської, Старокотельнянської, Каменівської, Забарської, Маломошківецької сільських рад та Червоненської селищної ради. За результатами перевірок підготовлено довідки на засідання колегії райдержадміністрації, прийняті відповідні розпорядження голови райдержадміністрації. Крім того, на засіданні колегії розглянуто питання про забезпечення в районі реалізації громадянами конституційного права на звернення згідно вимог Указу Президента України від 07.02.08 № 1092008 та про організацію роботи зі зверненнями громадян в районі протягом 2007 року, І кварталу 2008 року та за підсумками роботи 1 півріччя, прийнято відповідні розпорядження.
Протягом 2008 року до райдержадміністрації та органів місцевого самоврядування району надійшло 5030 письмових звернень, що на 3,5 % більше проти відповідного періоду минулого року та 5180 усних звернень, що також більше на 7,5 % проти відповідного періоду минулого року. З урахуванням колективних звернень всього зверталось 11590 чоловік.
На особистому прийомі в керівництва райдержадміністрації побувало 842 чол.
Через вищестоящі органи влади, редакції газет надійшло 62 звернень, що більше в порівнянні з відповідним періодом минулого року лише на 1,6 %.
Зменшилась кількість колективних звернень до райдержадміністрації, виконкомів міської, селищної, сільських рад району з 122 за 2007 рік до 102 за 2008 рік. Також зменшилась більше ніж у 2 рази загальна кількість повторних звернень з 19 до 8.
У зверненнях громадян порушено 10272 питань, що на 6,0 % більше ніж за відповідний період 2007 року. Чільне місце займають питання сільського господарства, землекористування в сільській місцевості та реформування агропромислового комплексу - 3099, які становлять 31,7 %. Серед інших основних питань є питання соціального захисту (1586), що складають 15,4 відсотків, житлові 11,5 %, забезпечення законності та охорони правопорядку 6,5 %, комунального та дорожнього господарства 5,6 %, повернення грошових заощаджень та вкладів – 4,2 %, праці 3,8 %, освіти, виховання і навчання дітей 3,4 %, охорони здоров’я 2,6 % .
Райдержадміністрацією вживаються заходи щодо належного розгляду та вирішення порушених в зверненнях питань. Особлива увага приділяється зверненням пільгової категорії громадян. До райдержадміністрації протягом 2008 року надійшло 24 звернення від інвалідів учасників війни та бойових дій, членів сімей загиблих військовослужбовців, від членів багатодітних сімей – 10, від ветеранів праці, пенсіонерів – 155. За результатами розгляду пільгових звернень станом на 01.01.09 182 жителям району виділено одноразову допомогу на суму 120471 грн. Крім того надавалась допомога виконкомами місцевих рад району.
Робота по забезпеченню виконання вимог Закону України “Про звернення громадян”, відповідних Указів Президента України, розпоряджень голови облдержадміністрації, інших нормативних документів продовжується і знаходиться на контролі в райдержадміністрації.